Artrose is een degeneratieve ziekte die gelokaliseerd is in het kraakbeen. Het treedt op na herhaalde bewegingen en wrijving, waardoor het kraakbeen tussen de botten verslijt. Deze ziekte kan de gewrichtsvloeistof en het bot snel aantasten, als er niet op tijd wordt ingegrepen. Volgens de laatste cijfers van Inserm lijden in Frankrijk 10 miljoen mensen aan artrose en dit cijfer blijft elk jaar stijgen. Levensstijl en onevenwichtige voeding zijn de oorzaken van het ontstaan ​​van de ziekte. Het aannemen van een uitgebalanceerd dieet helpt de progressie van de ziekte te verminderen door een ontstekingsremmende werking te induceren. De toevoeging van bepaalde oliën, zaden en noten die rijk zijn aan omega-3, evenals het gebruik van kruiden in gerechten, helpen gewrichtspijn te bestrijden. Overmatige consumptie van omega-6, verzadigde vetzuren en verzurende voedingsmiddelen in uw dieet leidt echter tot een pro-inflammatoire omgeving die de pijn kan accentueren. Dit artikel helpt u bij het vinden van een adequate voeding bij artrose.

Dit artikel is bijgewerkt op 01/12/2023

Artrose, oorzaken en risicofactoren

Artrose of artrose is een ziekte die alle gewrichten van het lichaam kan aantasten. Ondanks alles zijn de meest voorkomende vormen artrose van de wervelkolom, vingers, knieën en heup.

In de meeste gevallen manifesteert artrose zich als gewrichtspijn die gepaard gaat met zwelling. Het kan ook 's nachts wakker worden en problemen veroorzaken bij het verwijderen van roest in de ochtend in de meer gevorderde stadia van de ziekte.

Er zijn veel factoren die artrose bevorderen. Het komt niet alleen voor bij leeftijd, zoals je misschien denkt! Andere factoren kunnen een rol spelen, waaronder:

  • overgewicht ; Mensen met overgewicht of obesitas hebben een grotere prevalentie van het ontwikkelen van artrose. De oorzaak is overgewicht, waardoor de gewrichten flink onder druk komen te staan.

  • intensieve sportbeoefening ; vooral onder tennissers, skiërs en rugbyspelers die door hun sportbeoefening plotselinge bewegingen en schokken ervaren die het kraakbeen beschadigen.

  • professionele activiteit ; We zeggen zeker niet dat we moeten stoppen met werken, maar ons werk kan een risicofactor zijn voor artrose. Wij denken dan vooral aan bouwprofessionals.

  • genetische factoren ; Artrose kan inderdaad van generatie op generatie worden overgedragen.

Het belang van voeding bij artrose

Dieet speelt een essentiële rol bij het verlichten gewrichtspijn en de ziekteprogressie. Het is daarom essentieel: 

  • een goed hebben verhouding omega-3/omega-6. Onze moderne voeding is rijk aan omega-6, wat een onbalans in de omega-3/omega-6-balans veroorzaakt en daardoor een ontstekingsremmende omgeving bevordert. Om preciezer te zijn: omega-6 draagt ​​bij aan de vorming van lipidemediatoren: prostaglandinen en leukotriënen uit de transformatiereactie van arachidonzuur door twee enzymen: lipo-oxygenase en cyclo-oxygenase. Deze lipidenmediatoren zijn verantwoordelijk voor ontstekingen. De uitdaging is om de inname van omega-3 te verhogen om de balans weer in evenwicht te brengen. In het geval van artrose zijn omega-3-vetzuren vooral betrokken bij de vermindering van ontstekingsmarkers, de beperking van de vernietiging van kraakbeen, vergezeld van de remming van de vernietiging van kraakbeencellen (chondrocyten).
  • om de te beperken verzadigde vetzuren die ontstekingen veroorzaken en pijn veroorzaken. Een eerste studie naar het diermodel bracht een mogelijk verband aan het licht tussen een dieet dat rijk is aan verzadigde vetzuren en ontstekingen. Dit zou verklaard kunnen worden door een toenemende toename van de productie van C-Reactief Eiwit (CRP) afhankelijk van de inname van verzadigde vetzuren. CRP is oorspronkelijk een eiwit dat door de lever wordt geproduceerd en synoniem is met ontstekingen in het lichaam.
  • verkrijgen van een zuur-base evenwicht met andere woorden een goede balans tussen verzurende voedingsmiddelen en alkaliserende voedingsmiddelen. Het dieet bevat meerdere zogenaamde verzurende voedingsmiddelen die leiden tot een verlaging van de pH van het bloed en ontstekingen in het kraakbeen. Simpel gezegd: zodra de pH van het bloed onder het bereik van 7,37 en 7,43 komt, hopen zuren zich op in het lichaam, wat demineralisatie en ontsteking van het weefsel veroorzaakt. Daarom zal het nodig zijn om voldoende alkaliserende voedingsmiddelen in onze voeding op te nemen om het evenwicht in evenwicht te brengen.
  • om de te promoten vitamine DDeze vitamine draagt ​​bij aan de goede werking van bot- en spierweefsel, maar niet alleen dat. Een reeks onderzoeken heeft het verband aangetoond tussen vitamine D-tekort en het optreden van ontstekingsziekten. Hoe verder het stadium van artrose gevorderd is, hoe groter het vitamine D-tekort. Het is daarom belangrijk om dagelijks voldoende vitamine D binnen te krijgen. De synthese van deze vitamine is heel bijzonder, in tegenstelling tot andere vitamines: 20% van de vitamine D komt uit onze voeding, terwijl 80% door ons lichaam wordt aangemaakt dankzij de zonnestralen. .
  • om de voorkeur te geven aan antioxidanten. Ze spelen een sleutelrol bij het bestrijden van oxidatieve stress door reactieve zuurstofsoorten, waaronder vrije radicalen, te neutraliseren. Bij artrose zijn antioxidanten betrokken bij de strijd tegen veroudering van botten en kraakbeen.

Samenvattend: bij artrose moet u voedingsmiddelen zoveel mogelijk vermijden pro-inflammatoir en geef de voorkeur aan voedsel ontstekingsremmers in uw dieet om gewrichtspijn te beperken.

Vermijd pro-inflammatoire voedingsmiddelen

Oliën en zaden rijk aan omega-6

De omega-6 vetzuren zijn in grote hoeveelheden aanwezig in onze voeding en bevorderen een gezond leven pro-inflammatoir.

Wij raden u aan:

  • om uw inname van zonnebloempitten, sesamzaad en pijnboompitten te beperken om uw consumptie van pompoenpitten, hennepzaden aan te moedigen, lijnzaad en chia zaden een goede omega-3/omega-6-balans hebben.

  • om het gebruik van plantaardige oliën zoals zonnebloemolie en saffloerolie te verminderen, om oliën te bevorderen die rijker zijn aan omega-3, waaronder lijnolie, chia-olie en camelina-olie.

Oliën, boters en verzadigde vetzuren

Een dieet rijk aan verzadigde vetzuren veroorzaakt ontstekingen in het kraakbeen en dus pijn. Verzadigde vetzuren hebben uiteindelijk een behoorlijk schadelijk effect op onze gezondheid en de consumptie ervan moet beperkt worden.

Wij raden u aan:

  • om de consumptie van kokosolie, palmolie, cacaoolie en sheaolie en hun boters, die zeer rijk zijn aan verzadigde vetzuren, te beperken. Kokosolie is de olie die het rijkst is aan verzadigd vet met een hoeveelheid van 86,5 g per 100 g olie.

  • beperk in het algemeen het gebruik van boter en crème fraîche en schakel over op oliën met een lager gehalte aan verzadigde vetzuren: walnotenolie, lijnolie en chia-olie. 

  • om uw verbruik te verminderen kazen zoals schapenkaas, geitenkaas en Roquefort, die het rijkst zijn aan verzadigde vetzuren. Geef de voorkeur aan kazen met een lager gehalte aan verzadigde vetzuren, zoals chamois d'or of fromage blanc.

  • van geef de voorkeur aan wit vlees rood vlees waarvan de consumptie beperkt moet worden tot 500 g per week, het equivalent van maximaal 5 steaks per week.

Verzurende voedingsmiddelen

Het dieet omvat veel zogenaamde voedingsmiddelen verzurende middelen die leiden tot een verlaging van de pH van het bloed en ontsteking in het kraakbeen.

  • om het verbruik te verminderenverzurende voedingsmiddelen inclusief vlees, vis en eieren in het algemeen. 

  • vermijd een teveel aan bepaalde peulvruchten, zoals linzen en kikkererwten, die licht verzurend zijn. Geef de voorkeur aan bonen (wit en rood) en gekookte sojabonen die alkaliserend zijn. 
  • te introduceren in het dieet van alkaliserende voedingsmiddelen zoals fruit (waaronder banaan, kiwi, grapefruit), groene en kleurrijke groenten (wortel, aubergine, broccoli en spinazie, enz.) en gedroogd fruit (abrikozen, druiven, bosbessen, hazelnoten, enz.).

  • associëren verzurende voedingsmiddelen met alkalizers ter bevordering van een goed zuur-base-evenwicht. De maaltijd kan bestaan ​​uit een portie kipfilet (zuurvormende voeding) met een portie broccoli en aardappelen (alkaliserende voeding). En daar heb je het: geen problemen meer met het zuur-base-evenwicht!

Geef de voorkeur aan ontstekingsremmende voedingsmiddelen

Oliën, zaden en vette vis rijk aan omega-3

In het geval van artrose zijn omega-3 vetzuren vooral betrokken bij de vermindering van ontstekingsmarkers, de beperking van vernietiging van kraakbeen, vergezeld van de remming van vernietiging van kraakbeencellen (chondrocyten).

Wij raden u aan:

  • om uw gerechten te verfraaien plantaardige olien, opmerkelijk walnotenolielijnolie en perilla-olie.
  • oefening kuren met visolie (inclusief levertraan). Deze soorten oliën hebben de bijzonderheid dat ze een goede omega-3/omega-6-verhouding en beschikbare vetzuren hebben.
  • om er dagelijks een handvol van te consumeren zaden en noten, het equivalent van 15 g. Wij vinden de noten, lijnzaadchia zaden evenals hun oliën.
  • om er minstens één in uw maaltijden te introduceren vettige vis per week. Makreel, haring, sardines en zalm zijn vette vissoorten die van nature rijk zijn aan omega-3.
  • om, voor zover mogelijk, de aankoop van producten met het etiket te bevorderen Blauw-wit-hart die een aanzienlijk gehalte aan omega-3 bevatten. Het gaat om een ​​grote lijst producten, waaronder eieren, melk en zelfs vlees. Simpel gezegd: het dieet van landbouwhuisdieren weerspiegelt ons dagelijks dieet. Om dit te doen, helpt Blanc-Blanc-Cœur boeren bij deze kwaliteitsaanpak door luzerne-, koolzaad- of vlasplanten in hun veevoer te introduceren vanwege hun rijkdom aan omega-3. À ter indicatie: een Blauw-Wit-Hart-ei bevat gemiddeld 2,5 keer meer omega-3 dan een klassiek ei.

Vette vis en zuivelproducten rijk aan vitamine D

Vitamine D draagt ​​bij aan de goede werking van bot- en spierweefsel, maar niet alleen dat! Vitamine D-tekort veroorzaakt het optreden van ontstekingsziekten.

Wij raden u aan:

  • consumeren minimaal één vette vis per week waaronder zalm, haring en makreel, die van nature rijk zijn aan vitamine D.
  • om de voorkeur te geven aan melk en witte kazen verrijkt met vitamine D vergeleken met niet-verrijkte producten die een hoger vitamine D-gehalte bevatten.

Fruit, groenten en kruiden rijk aan antioxidanten

De antioxidanten een leidende rol spelen in de strijd tegen veroudering van botten en kraakbeen.

Wij raden u aan: 

  • zo min mogelijk te consumeren 5 porties fruit en groenten die ons lichaam voorzien van vitamines, mineralen en uiteraard antioxidanten. De vruchten die het rijkst zijn aan antioxidanten zijn dat wel pruimen, vijgen, bramen en bosbessen. En voor groenten vinden we artisjokken, kool, asperges en broccoli. Naast het leveren van antioxidanten, zorgen groenten en fruit ervoor dat we vitamines en mineralen kunnen inslaan.

  • om een ​​klein handvol in uw dagelijkse voeding te introduceren walnootpitten of komijn ook bekend om hun antioxiderende kracht.

Specerijen zoals gember en kurkuma

De specerijen het zijn niet zomaar kleine poedertjes die kleur geven aan gerechten. Het zijn echte concentraten zowel voedingskundige als therapeutische voordelen, vooral vanwege hun krachtige ontstekingsremmende en antioxiderende eigenschappen.

Gember staat bekend om zijn talrijke actieve ingrediënten en vooral gingerol, shogoal en zingerone vanwege hun werking ontstekingswerend. Om de effectiviteit van gember bij artrose aan te tonen, werd een onderzoek gepubliceerd in het Journal Artritis en reuma om de effectiviteit van gember aan te tonen bij 261 patiënten met ernstige tot matige knieartrose. Na zes weken gember te hebben ingenomen, vond het onderzoek een vermindering van 60% van de kniepijn vergeleken met mensen die in deze periode geen gember consumeerden.

Om te kurkumahet bevat fenolverbindingen, curcuminoïden genaamd, die een antioxiderende werking hebben. Kurkuma wordt vaak gecombineerd met piperine om de opname van kurkuma in het lichaam te verbeteren. Recente studies neigen om aan te tonen dat het nut van piperine niet erg effectief is. Maar niets verhindert de combinatie met kurkuma. Piperine is een alkaloïde die voorkomt in zwarte peper waar de peper.

Artrose en bananen

Daar banaan wekt veel belangstelling bij mensen met artrose. Inderdaad, de alkaliserende vruchten waarvan de banaan bijdraagt ​​aan een goed herstel van de zuur-base balans in het lichaam en nog meer in het kraakbeen. Vanuit voedingsoogpunt bevat de banaan een aanzienlijke hoeveelheid kalium (K+) waarvan wordt aangenomen dat het door een afname van de zuurgraad bij dit zuur-base-evenwicht betrokken is. Er zijn inderdaad onderzoeken gaande naar de alkaliserende effecten van kalium, maar voorlopig zijn er geen sluitende resultaten. Daarom is de belangstelling voor dit voedsel zo groot.

Deze vrucht is echter verre van de rijkste aan kalium, omdat droog Japans zeewier, kombu 10.600 mg kalium bevat, of zelfs droge Shiitake, die 1.530 mg bevat.

Naast dat het rijk is aan kalium, is het ook een heel zoet eten. Er wordt geschat dat er ongeveer 3 suikerklontjes per banaan zitten. Dit gele voedsel moet daarom met mate worden geconsumeerd vermijd elke gewichtstoename.

Kortom, de banaan is inderdaad een alkaliserende vrucht, maar verre van het wondervoedsel bij artrose.

Kan artrose genezen worden via een dieet?

Een uitgebalanceerd dieet begeleid ontstekingsremmende voedingsmiddelen zoals voedingsmiddelen die rijk zijn aan omega-3, antioxidanten en vitamine D, bieden dagelijkse verlichting van pijn veroorzaakt door artrose. Helaas heeft tot nu toe geen enkele wetenschappelijke studie aangetoond dat voeding artrose permanent kan genezen. Voedsel heeft deze kracht nog niet!

Ondanks alles, zelfs als we het niet kunnen genezen, bevordert de combinatie van een gezond en uitgebalanceerd dieet, vergezeld van kleine praktische tips op dagelijkse basis, een algehele verbetering van de kwaliteit van leven.

Aanvullend advies bij artrose

Om de snelle afbraak van kraakbeen te vertragen, kunnen enkele tips dagelijks in de praktijk worden gebracht, zoals:

  • adopteer een gezonde en evenwichtige voeding om elke gewichtstoename te voorkomen. Mensen met overgewicht hebben een grotere druk op hun gewrichten, waaronder hun knieën, enkels en heupen. Volgens de studie gepubliceerd in het tijdschrift Radiologie, we zien dat bij patiënten die tussen de 5 en 10% gewichtsverlies hebben gehad, een significant lagere kraakbeendegeneratie ontstaat. Dit fenomeen zou des te zichtbaarder zijn bij de groep patiënten die meer dan 10% van hun gewicht verloren vergeleken met patiënten die een stabiel gewicht behielden.

  • oefen een fysieke activiteit aangepast aan jou en waar je vooral zin in hebt! Lichamelijke activiteit is voor ieder van ons essentieel, omdat het bijdraagt ​​aan het goed functioneren van spieren en gewrichten. Wandelen, fietsen of zelfs zwemmen worden beschouwd als zachte sporten die de impact op de gewrichten minimaliseren. Het Nationale Voedings- en Gezondheidsprogramma (PNNS), opgericht in Frankrijk, moedigt het beoefenen van minstens 30 minuten fysieke activiteit per dag aan, inclusief wandelen uiteraard. Voor sporters kan de keuze van hun fysieke activiteit worden besproken met een zorgverlener.

  • vergeet niet om jezelf voldoende te hydrateren, water is je beste bondgenoot. Drink hiervoor minstens 1,5 liter per dag en kies water dat een goede bron van calcium en magnesium bevat, waardoor de pH alkalisch wordt.

  • beperk het alcohol gebruik, bekend om zijn uitdrogende werking. Alle alcoholen werken op vasopressine (antidiuretisch hormoon), dat de reabsorptie van water remt en de diurese vergemakkelijkt. Kleine herinnering: kraakbeen is een weefsel dat voornamelijk uit water bestaat. Er wordt geschat dat het ongeveer 65 tot 85% van dit gewicht bevat. Droog uw kraakbeen dus niet uit.

Was dit artikel nuttig?

  

Gemiddelde score: 4.7 ( 5257 stemmen )

Bibliografie

Publicatie: Briot, K., Audran, M., en Cortet, B. (2009). Vitamine D: bot- en extra-ossaal effect; aanbevelingen voor goed gebruik. La Presse Médicale, 38(1), 43-54. https://doi.org/10.1016/j.lpm.2008.08.008

Publicatie: Gersing, AS, Schwaiger, BJ, & Nevitt, MC (2017). Is gewichtsverlies geassocieerd met minder progressie van veranderingen in het gewrichtskraakbeen van de knie bij patiënten met obesitas en overgewicht, zoals beoordeeld met MRI gedurende 48 maanden? Gegevens van het Artrose-initiatief. Radiologie, 284(2), 508-520. https://doi.org/10.1148/radiol.2017161005

Publicatie: Loef, M., Schoones, J.W., Kloppenburg, M., & Ioan-Facsinay, A. (2019). Vetzuren en artrose: verschillende soorten, verschillende effecten. Gezamenlijke botwervelkolom, 86(4), 451-458. https://doi.org/10.1016/j.jbspin.2018.07.005

Publicatie: Sekar, S., Panchal, SK, & Ghattamaneni, NK (2020). Verzadigde vetzuren in de voeding moduleren pijngedrag bij door trauma geïnduceerde artrose bij ratten. Voedingsstoffen, 12(2), 509. https://doi.org/10.3390/nu12020509

Publicatie: Tchakirian, L. (2018, 14 december). Thesis: Omega's 3 en 6: Actie op het lichaam en de hersenen. Doema's. https://dumas.ccsd.cnrs.fr/dumas-01960388/file/TCHAKIRIIAN%20Lidia.%20Th%C3%A8se%20d%27exercise%202018.pdf

Publicatie: Ziltener, JL, Leal, S., en Borloz, S. (2012). Fysieke activiteiten – sport en artrose. Zwitserse medische recensie, 332. https://www.revmed.ch/revue-medicale-suisse/2012/revue-medicale-suisse-332/activites-physiques-sport-et-arthrose

Boek : Manetta, J. (2014). Micronutritie en nutritherapie: algemene samenvatting voor gezondheidswerkers. Sparta-edities.

Website: Universitair Ziekenhuis van Angers. (nd). De juiste “diëten” om reuma en artrose te bestrijden. CHU-ANGERS. https://www.chu-angers.fr/offre-de-soins/acteur-de-sante-publique/prevention-les-mardis-de-la-sante/les-bons-regimes-pour-lutter-contre- reuma-en-artrose-68141.kjsp

Website: Inserm. (2012, 8 april). Artrose ⋅ Inserm, Wetenschap voor de gezondheid. https://www.inserm.fr/dossier/arthrose/