De aceroboom is een struik uit de familie Malpighiaceae. Het groeit van nature in tropische gebieden. Als de acerolaboom rijp is, produceert hij kleine, felrode vruchten, acerola genaamd. Acerola lijkt op kersen, de pittige smaak is in veel recepten verwerkt. Het wordt geconsumeerd in sap, gelei, vers, gedroogd of zelfs in poedervorm. Acerolapoeder en acerolasap zijn de twee meest voorkomende manieren om het te consumeren. Het poeder is interessanter voor het behoud van de bioactieve stoffen van acerola. Deze kleine vrucht lijkt inderdaad niet veel. Het komt echter gemakkelijk terecht in de top 2 van voedingsmiddelen die het rijkst zijn aan vitamine C. Acerola is zo rijk aan vitamine C dat slechts 1 g acerola in meer dan 200% van onze dagelijkse behoeften voorziet! Acerola-stof zou daarom voldoende zijn... Deze rijkdom aan vitamine C biedt, meer dan verrassend, meerdere voordelen aan acerolapoeder: immunomodulerend, antioxidant, collageensynthese, enz. Naast dat het een exorbitante hoeveelheid ascorbinezuur (vitamine C) bevat, bevat acerola ook andere verbindingen, zoals vezels die een invloed hebben op het cholesterolgehalte en de spijsvertering; of fytonutriënten die het antioxidantpotentieel van acerola vergroten. Latijnse naam: Malpighiaemarginata DC. Botanische familie: Malpighiaceae. Gebruikt deel: Fruit.

Dit artikel is bijgewerkt op 21/06/2023

Voor strijd tegen oxidatieve stress

De oxidatieve stress is het resultaat van een onevenwichtig dieet, overmatige blootstelling aan milieuverontreinigende stoffen en voortdurende stress. Deze laatste is verantwoordelijk voor de vorming van overtollige vrije radicalen. Om dit fenomeen te overwinnen, is het belangrijk om een ​​betere levensstijl te hebben. Bovendien kan acerola worden aangevuld als onderdeel van een gebalanceerd dieet. Dankzij de samenstelling van flavonoïden, carotenoïden, fenolverbindingen en in het bijzonder vitamine C, de laatste heeft zeer belangrijke antioxiderende eigenschappen. Op deze manier dragen deze elementen op hun eigen manier bij aan het beperken van de vermenigvuldiging vrije radicalen en beschermen de lichaamscellen tegen oxidatieve stress. Daarom, acerola kan het lichaam helpen beschermen tegen vroegtijdige veroudering van cellen, maar ook, bepaalde leeftijdsgebonden ziekten.

Advies van de diëtist-voedingsdeskundige:

  • Consumeren 1g/j van acerola-poederof ½ theelepel poeder, wat overeenkomt met 175 mg van vitamine C

  • Aarzel niet om seizoensfruit en -groenten te eten, die de antioxidantvitaminen kunnen leveren die je nodig hebt.

Voor betere opname van ijzer

Het ijzer van plantaardige oorsprong, dat wil zeggen afkomstig van peulvruchten, graanproducten of oliehoudende zaden, is assimileerbaar tussen 1 en 15%, en die van dierlijke oorsprong is assimileerbaar tot 40%. In beide gevallen is de absorptie niet geheel optimaal. Er zijn echter verschillende oplossingen om de opname van laatstgenoemde, met name acerola, te verbeteren. Dit superfood zit namelijk boordevol voedingsstoffen, en in het bijzonder vitamine C, dat sterk betrokken is bij de assimilatie van ijzer. Het verrijken van uw dagelijkse voeding met acerola zou daarom zeer effectief zijn bij het mogelijk maken van een betere ijzeropname., vooral voor flexitariërs, vegetariërs of veganisten. Ook getroffen zijn mensen die lijden aan een ijzertekort of -tekort, vooral menstruerende vrouwen, zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven.

Bovendien zijn er verschillende voedingsmiddelen die de ijzeropname kunnen verminderen. Het wordt daarom aanbevolen om geen koffie, thee, melk en alcohol te consumeren tijdens het gebruik van acerola.

Advies van de diëtist-voedingsdeskundige:

  • Consumeer 1 g/dag pacerola-poeder, of ½ theelepel poeder, wat overeenkomt met 175 mg vitamine C. 

  • Aarzel niet om ijzer van dierlijke oorsprong toe te voegen aan je gerechten: eieren, rood of wit vlees, lever en zeevruchten, of ijzer van plantaardige oorsprong: spirulina, peulvruchten (witte bonen, linzen, bonen en kikkererwten) en oliehoudende zaden.

  • Vermijd het nuttigen van koffie, thee of alcohol tijdens uw maaltijden om de opname van ijzer uit uw voedsel niet te belemmeren.

Voor vermoeidheid verminderen

Vermoeidheid kan verschillende oorzaken hebben, maar meestal is het een van de symptomen van een vitamine C-tekort. Dit laatste is wijdverbreid omdat het bijdraagt ​​aan een normaal energiemetabolisme, wat daarom vermoeidheid helpt verminderen. Op dezelfde manier, acerola kan aanzienlijk bijdragen aan het verminderen van vermoeidheidstoestanden vanwege het hoge vitamine C-gehalte is Acerola ook geïndiceerd bij herstel na verkoudheid of griep. Bovendien wordt aanbevolen om vóór aanzienlijke lichamelijke inspanning of een onderzoek acerola mee te nemen om symptomen van ernstige vermoeidheid te voorkomen die kunnen spelen zich af.

Bovendien kan bloedarmoede door ijzertekort of een ijzertekort of -tekort verantwoordelijk zijn voor het optreden van vermoeidheid, die in bepaalde gevallen gepaard gaat met uitputting of zelfs het gevoel buiten adem te zijn. Je moet weten dat ijzer een hoofdrol speelt bij het transport van zuurstof naar de cellen. Wanneer het ferritinegehalte echter laag is (< 30 µg/l bloed), is de zuurstoftoevoer naar bepaalde vitale organen, met name de longen, te laag. Om dit fenomeen te overwinnen, acerola, dat zeer rijk is aan vitamine C, kan de opname van ijzer uit voedsel helpen verbeteren en zorg daarom voor de opslag van ferritine in het lichaam om vermoeidheid te verminderen.

Advies van de diëtist-voedingsdeskundige:

  • Consumeren 1g/j van acerola-poederof ½ theelepel poeder, wat overeenkomt met 175 mg van vitamine C

  • In geval van verkoudheid, griep of ernstige vermoeidheid verhoogt u de dosis geleidelijk tot 2 g/dag.

  • Voeg ijzer uit dierlijke en/of plantaardige bronnen toe aan uw dieet om de dagelijkse vermoeidheid te verminderen.

Voor versterk het immuunsysteem

Vitamine C wordt veel gebruikt om de goede werking van het immuunsysteem te behouden. Zijn rol is het stimuleren van de productie van kleine eiwitten, cytokines genaamd, die verantwoordelijk zijn voor de communicatie tussen cellen van het immuunsysteem. Zo activeren ze de immuunrespons wanneer het lichaam zichzelf moet verdedigen tegen een vreemde substantie. Het toevoegen van acerola aan uw dieet zal uw immuunsysteem helpen versterken. dankzij het hoge vitamine C-gehalte, maar ook dankzij de flavonoïden en carotenoïden die op grote schaal aan dit effect zullen bijdragen.

Advies van de diëtist-voedingsdeskundige:

  • Consumeer 1 g/dag acerola-poeder, of ½ theelepel poeder, wat overeenkomt met 175 mg vitamine C.

  • Aarzel niet om seizoensfruit en -groenten te eten die de vitaminen en mineralen kunnen leveren die nodig zijn voor de normale werking van het immuunsysteem (vitamine A, B, C, D, ijzer, zink, selenium, magnesium en koper, enz.).

Voor slaap bevorderen

Acerola heeft een indirect effect op deverbeterde slaap. Dankzij de vitamine C die het bevat, zal dit laatste inderdaad een betere opname van ijzer mogelijk maken, dat bovendien betrokken zal zijn bij de synthese van serotonine. Dit laatste wordt vervolgens na het vallen van de avond omgezet in melatonine, gewoonlijk genoemd: het slaaphormoon. Dit hormoon is essentieel om het inslapen gemakkelijker te maken en de slaapcyclus te reguleren.

Daarnaast is de slaapfase erg belangrijk zodat de lever zijn ontgiftende rol kan vervullen. Acerola is zeer rijk aan antioxidanten en zal de lever extra kunnen helpen om een ​​betere nachtrust te bevorderen. 

Advies van de diëtist-voedingsdeskundige:

  • Consumeer 1 g/dag van acerola-poeder, of ½ theelepel poeder, wat overeenkomt met 175 mg vitamine C.

  • Breng aan het einde van de avond voedingsmiddelen die rijk zijn aan tryptofaan (vis, melk en kaas, gevogelte, eieren, peulvruchten, banaan, cacao, pinda's, noten, amandelen, enz.) mee om de afscheiding van serotonine en vervolgens melatonine, het slaaphormoon, te stimuleren .

  • Vermijd het gebruik van acerola 's avonds in geval van GORZ (gastro-oesofageale refluxziekte), omdat de vrucht bijzonder zuur is en zure reflux kan veroorzaken, wat het inslapen kan verstoren of het nachtelijk ontwaken kan bevorderen.

Voor zorg voor je haar

Acerola kan een ondersteuning zijn bij de groei van haar, dankzij de werking van vitamine C. Omdat het de assimilatie van ijzer zal verhogen, zal dit laatste ingrijpen in de oxygenatie van de lichaamscellen, in het bijzonder die verantwoordelijk zijn voor de haarreproductie. Daarnaast draagt ​​vitamine C bij aan de aanmaak van collageen. Dit laatste is essentieel voor de gezondheid van het haar, maar ook voor de synthese van keratine, een eiwit dat deel uitmaakt van de samenstelling van nagels en haar. Collageen zal daarom de werking van bepaalde haarcellen verbeteren om glanzender haar te verkrijgen. Acerola kan ook helpen de gezondheid van de hoofdhuid te behouden door deze te beschermen tegen de gevolgen van oxidatieve stress. Omdat ze rijk zijn aan vitamine C en antioxidanten, kunnen deze laatste de vrije radicalen neutraliseren die betrokken zijn bij celveroudering. Acerola wordt dus aanbevolen als onderdeel van een uitgebalanceerd en gevarieerd dieet. Het is essentieel om ervoor te zorgen dat u geen tekort aan ijzer of vitamine B8 heeft, goed gehydrateerd bent, voldoende slaapt en regelmatig aan lichaamsbeweging doet om stressfactoren of factoren die tot haaruitval leiden te vermijden. 

Advies van de diëtist-voedingsdeskundige:

  • Consumeer 1 g/dag acerola-poeder, of ½ theelepel poeder, wat overeenkomt met 175 mg vitamine C.

  • Zorg ervoor dat u voedingsmiddelen meeneemt die rijk zijn aan ijzer en vitamine B8 om gezond haar te hebben.

  • Vermijd stressoren die tot massaal haarverlies kunnen leiden.

Voor zorg voor je huid

U moet weten dat een gezonde levensstijl en voldoende hydratatie invloed hebben op de kwaliteit van uw lichaam huid. Het opnemen van acerola in uw dieet zal helpen collageen te produceren, betrokken bij de elasticiteit van de huid, dankzij de werking van vitamine C. Bovendien is acerola rijk aan andere antioxidanten, deze laatste helpen de vrije radicalen te neutraliseren die verantwoordelijk zijn voor veroudering van de huid. Dit zal het dus mogelijk maken om bruine vlekken, rimpels en verslapping van de huid als gevolg van veroudering te beperken.

Hoe te gebruiken ?

  • Oraal : consumeer 1g/d van acerola-poeder, of ½ theelepel poeder, wat overeenkomt met 175 mg vitamine C.

  • Cutaan: neem acerola op in uw douchegels of vochtinbrengende crèmes. Het is ook mogelijk om zelfgemaakte maskers te maken met acerola.

Ongegronde reputaties

  • Vitamine C is vaak het onderwerp geweest van verschillende vragen. Dit laatste wordt door sommige mensen beschouwd als ‘stimulerend, wat de slaap gedurende de nacht kan verstoren’. Goud, vitamine C is geen opwindend element zoals cafeïne, theofylline of theobromine, dat u integendeel ervan weerhoudt in slaap te vallen als het 's avonds wordt geconsumeerdBovendien kan vitamine C niet als stimulerend worden beschouwd, omdat het geen calorieën bevat. Energie wordt verkregen uit macronutriënten: koolhydraten, lipiden en eiwitten. Deze laatste zijn ook niet verantwoordelijk voor het verstoren van de slaapcyclus. Deze vooropgezette ideeën hebben ons ertoe gebracht dat te geloven acerola, omdat het erg rijk is aan vitamine C, kon het 's avonds niet worden geconsumeerd. Dit laatste echter zal op geen enkele wijze verantwoordelijk zijn voor een verstoring van de slaapcyclus.

  • Bovendien wordt er vaak beweerd dat acerolapoeder rijk is aan vezels. Conform de claim dat een voedingsmiddel rijk is aan vezels, kan dit laatste alleen gemaakt worden als het product minimaal 6 gram vezels per 100 gram bevat. Wat betreft acerolapoeder: per 100 g bevat het zelfs 12 g vezels. De geaccepteerde dagelijkse dosis is echter 1 g/dag. We kunnen er in dit geval dus niet van uitgaan dat acerolapoeder rijk is aan vezels, of dat het bij de aanbevolen dosering per dag een laxerend effect zou kunnen hebben., in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht.

Voorzorgsmaatregelen bij gebruik en bijwerkingen

Het is belangrijk om voorzichtig te zijn bij het consumeren van acerola, gezien de rijkdom aan vitamine C. Het is raadzaam om de aanbevelingen voor de consumptie van acerolapoeder niet te overschrijden om te voorkomen dat de bijwerkingen overdosis die zich kan manifesteren als diarree, gasvorming of winderigheid.

Voor bepaalde pathologieën is het noodzakelijk om het advies van uw arts in te winnen voordat u met een behandeling begint, vooral in het geval van:

Hemochromatose (wanneer het ferritinegehalte hoger is dan 300 mg/l in het bloed) : LDe vitamine C in acerola bevordert de opname van ijzer uit voedsel. Bovendien kan dit laatste een effect hebben dat tegengesteld is aan het verwachte effect: het vrijkomen van overtollige vrije radicalen die verantwoordelijk zijn voor vroegtijdige veroudering van het lichaam. Bovendien kan het in ernstigere gevallen een risico op ernstig hartfalen veroorzaken wanneer de vitamine C-inname hoger is dan 500 mg/dag.

Nierpathologie: Acerola is gecontra-indiceerd bij mensen met een voorgeschiedenis van oxaalnierstenen. Een hoge inname van vitamine C zou de productie van oxalaten kunnen bevorderen. Deze zullen zich vervolgens hechten aan mineralen om kristallen te vormen, nierstenen genoemd, op dezelfde manier als bij mensen met acuut of chronisch nierfalen.

Allergie of overgevoeligheid: De consumptie van acerola wordt sterk afgeraden bij mensen die hieraan lijden prikkelbaredarmsyndroom omdat het fructose bevat. Hetzelfde geldt voor mensen met een allergie voor LTP (lipidetransfereiwit), de laatste zijn de fytoallergenen bepaalde groenten en fruit (walnoten, perziken, hazelnoten, enz.) die onlangs in acerola zijn ontdekt. Het zou ook belangrijk zijn om de ingrediënten of samenstelling van bepaalde voedingsproducten te lezen, aangezien acerola vaak wordt gebruikt in jam, snoep, sappen of likeuren van rood fruit.

Voedingswaarden

Voedingselementen per 100g voor 1g % van de ADH* per 100 g % van de ADH* voor 1 g
Energie (Kcal) 378 4 19 0
Energie (Kj) 1582 16 19 0
Lipiden (g) 1.7 0.02 2 0
Verzadigde vetzuren (g) 0.2 0 1 0
Koolhydraten (g) 85 0.8 33 0
Inclusief suikers (g) 44.5 0.4 49 0
Voedingsvezels (g) 12 0.1
Eiwit (g) 7.9 0.08 16 0
Zout (g) 0.04 0 1 0
Vitamine C (mg) 17500 175 21875 219

*aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Meer informatie over de plant: Acerolier

De aceroboom is een struik uit de familie Malpighiaceae. Oorspronkelijk afkomstig uit de tropische gebieden van Zuid-Amerika, groeit hij tegenwoordig noordelijk in heel Zuid-Amerika en in het Caribisch gebied. Dankzij het klimaat en de bodem die geschikt is voor de teelt van acero is Brazilië de belangrijkste producent.

De aceroboom bloeit van april tot november en de vrucht rijpt in 3 tot 4 weken. De vruchten zijn klein (maximaal 4 cm) en wegen ongeveer 10 g. Aanvankelijk hebben ze een groene kleur, die verandert naar oranjerood en aan het einde van de rijping eindigt in helderrood. De vrucht, Acerola, wordt over de hele wereld geconsumeerd, voornamelijk vanwege de gezondheidsvoordelen die verband houden met ascorbinezuur (vitamine C). Als gevolg hiervan heeft de boom de afgelopen jaren hernieuwde belangstelling getoond; er wordt geschat dat de mondiale productie 1 kg per seconde vertegenwoordigt.

Was dit artikel nuttig?

  

Gemiddelde score: 4.8 ( 61 stemmen )

Bibliografie

Publicatie: Mezadri T, Fernández-Pachón MS, Villaño D, García-Parrilla MC, Troncoso AM. El fruto de la acerola: samenstelling, características productivas e importancia económica [De acerolavrucht: samenstelling, productieve kenmerken en economisch belang]. Boog Latinoam Nutr. 2006 juni;56(2):101-9. Spaans. PMID: 17024954.

Publicatie: Prakash A, Baskaran R. Acerola, een onaangeboord functioneel superfruit: een overzicht van de nieuwste grenzen. J Voedselwetenschap Technol. 2018 sep;55(9):3373-3384. doi:10.1007/s13197-018-3309-5. Epub 11 juli 2018. PMID: 30150795; PMCID: PMC6098779.

Publicatie: Souza NC, de Oliveira Nascimento EN, de Oliveira IB, Oliveira HML, Santos EGP, Moreira Cavalcanti Mata MER, Gelain DP, Moreira JCF, Dalmolin RJS, de Bittencourt Pasquali MA. Ontstekingsremmende en antioxiderende eigenschappen van een mengsel geformuleerd met verbindingen van Malpighia emarginata DC (acerola) en Camellia sinensis L. (groene thee) in lipopolysacharide-gestimuleerde RAW 264.7 macrofagen. Biomed farmacoloog. 2020 augustus;128:110277. doi: 10.1016/j.biopha.2020.110277. Epub 29 mei 2020. PMID: 32480222.

Website: Planetoscope - Statistieken: Wereldproductie van acerola. (nd). Planetoscoop. https://www.planetoscope.com/fruits-legumes/1981-.html

Verwante artikelen